5 redenen waarom jouw paard spierpijn heeft

admin Leave a Comment

Je bent iedere dag lekker met jouw paard aan het trainen en hebt in een mum van tijd alle punten bij elkaar om door te mogen naar een hogere klasse. Er zijn nieuwe uitdagingen, je moet tenslotte nieuwe en waarschijnlijk ook uitdagendere oefeningen rijden. De trainingen verlopen lekker maar je merkt dat jouw paard regelmatig wat stijver of strammer loopt. Conclusie: hij heeft spierpijn.

Hoe krijgt jouw paard spierpijn?
Spieren zijn verantwoordelijk voor de beweeglijkheid van het skelet. Door afwisselend samen te trekken en te ontspannen kunnen veel verschillende bewegingen worden uitgevoerd. Spierpijn is een gevolg van overbelasting van de spieren. Door deze overbelasting ontstaat er een ontstaat een ophoping van afvalstoffen, met name melkzuur.

Normaal gesproken worden afvalstoffen via het bloed naar de lever afgevoerd. Wanneer een spier overbelast wordt, raken spiervezels beschadigd. Hierdoor worden er meer afvalstoffen geproduceerd dan het bloed kan afvoeren. De afvalstoffen hopen zich hierdoor op en zorgen ervoor dat de spieren minder goed kunnen samentrekken. Jouw paard kan zich hierdoor dus minder goed inspannen. Pas als het melkzuur goed is afgevoerd kan jouw paard het werk weer oppakken.

5 redenen waardoor jouw paard spierpijn heeft:

1. Onvoldoende warming up
Door spieren eerst even los te stappen zorg je ervoor dat ze beter doorbloed worden. Hierdoor “warm” je ze op voor het echte werk start.
Je zorgt ervoor dat je je paard niet meteen gaat overvragen en je dus de kans loopt dat hij spierpijn krijgt.

Je kunt dit doen door bijvoorbeeld 10 minuten te stappen voordat je echt gaat rijden. Maak je paard langzaam los door wat stel- en buigoefeningen.

2. Onvoldoende cooling down
Met de cooling down zorg je ervoor dat jouw paard weer op adem komt en dat de spieren langzaam afkoelen.
Als je jouw paard direct na de training op stal zet bestaat de kans dat hij verzuurt en dus spierpijn krijgt.

Je kunt een cooling down doen door bijvoorbeeld 10 minuten na de training te stappen.
Hals strekken is hier ideaal voor, maar zorg er wel voor dat jouw paard zijn achterhand onder de massa houdt.

3. Onjuist trainingsschema
Als ambitieuze ruiter wil je graag zo snel mogelijk jouw doel behalen. Het is wel belangrijk dat je een juist trainingsschema aanhoudt.
Door het aanhouden van een juist schema zorg je ervoor dat je jouw paard niet overvraagd en de spieren hierbij overbelast.

Wissel het rijden, longeren en grondwerk met elkaar af en geef je paard ook voldoende vrije dagen.

4. Onjuist harnachement
Stel, je moet dagelijks met te kleine schoenen en kleding lopen. Niet fijn toch? Stel dat je jouw paard dagelijks traint met een zadel wat niet goed ligt?
Je snapt hem al, dat zorgt ervoor dat jouw paard zijn lichaam anders zal gaan bewegen. Een van de resultaten hiervan is, je raadt het al, spierpijn!

Je kunt deze reden wegstrepen door regelmatig te controleren of jouw harnachement nog past.

5. Tekorten in de voeding
Jouw paard krijgt iedere dag een uitgebalanceerd dieet, toch merk je dat hij af en toe wat stijf is en opstartproblemen heeft.
Misschien heb je er niet helemaal bij stil gestaan maar heeft jouw paard stiekem een tekort in zijn voeding.
Zo kan een tekort aan magnesium of vitamine E en selenium ervoor zorgen dat jouw paard zijn spieren niet optimaal kan gebruiken.

Twijfel je of jouw paard de juiste voeding krijgt? Raadpleeg dan een voedingsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *